Godt nytt år

Godt nytt år


Da er 2016 i gang, og de fleste har kommet godt i gang med hverdagsrutiner igjen. I vår bransje betyr januar nye medlemmer og fulle gruppetimer. På mange måter trenger vi denne rutinen hvert år for å få budsjettet i balanse. Men som fagpersoner skulle vi jo ønske at trykket hadde vært jevnt hele året.


Treningssenterbransjen utgjør en stadig viktigere del av nordmenns treningshverdag. Stadig flere finner veien til sine lokale senter for å være fysisk aktive. Av de sentrene som er medlemmer i Virke er det 650 000 medlemmer. Totalt er det rundt 1 mill medlemmer på norske treningssentre. Ikke alle disse er aktive, men med 20% av landets innbyggere som medlemmer, utgjør treningsbransjen en viktig del av norsk folkehelse.

I og med at det er januar og mange starter på igjen med trening, ønsker jeg å si noe om motivasjon. Motivasjon er den viktigste «muskelen» man kan trene. Med motivasjon kan man stå opp tidlig for å sykle til jobben, eller ta på seg joggesko og ta en kveldstur før man legger seg. Jeg er derfor opptatt av at alle som ønsker å trene har en eller annen form for mål som motiverer. Helst bør det ikke være for langsiktig, og det bør være konkret. Et mål som ligger et år fram i tid kaller jeg et langsiktig mål for mosjonister. Så om du har et mål som ligger et år fram kan det være lurt å lage seg noen delmål. Da er det lettere å motivere seg underveis. La meg gi dere ett eksempel:

I 2016 har jeg tre mål:
Mars - Gå «Høgruta i Jotunheimen». 5 dagers tur fra øst til vest i Jotunheimen.
Juni - Sykle tredagers sykkelritt med en kompis i Østerdalen.
Juli - september - Være med på alle Bris fjell- og sykkelturer.

For å klare dette må jeg trene hver uke fram til oktober. Jeg har problemer med å gå nedover i fjellet, så jeg må trene styrketrening. Jeg er i dårligere form en han jeg skal sykle sammen med i sommer, så jeg må øke kondisjonen. Og jeg er for tung til at «Høgruta i Jotunheimen» skal bli en behagelig tur, så jeg må ned i vekt. Dette gir meg motivasjon.

Mine mål kan virke meningsløse for mange. Men for meg er det dette som gir full fyr i motivasjonen. I tillegg til de gledene jeg får når jeg har fullført disse målene, får jeg mange fine treningsturer i skog og fjell. Jeg blir sterkere og mer utholdende. Og jeg får færre plager fra revmatismen min.

Hva «trigger» deg? Sett deg noen mål som du jobber for, og som krever at du kommer deg opp av sofaen noen ganger i uka. Ikke sett helse eller slanking som mål. Det er gunstige sideeffekter av en positiv livsstil. Velg heller noe som er mer konkret og gjerne noe som du synes kunne vært moro å vært med på.

Lykke til og Godt Nytt År

Hilsen
Kjetil

Share