Helsegevinst

Veldig mange trener for helsefordelenes skyld, slik at man kan leve et godt liv lengst mulig, fri for skader og sykdom.

Hvorfor?

Med mindre man har et mer konkret mål med treningen sin, vil trening for helsas del være svært fornuftig. Regelmessig fysisk aktivitet gir bedre muskelstyrke og utholdenhet, i tillegg til at blodsirkulasjonen forbedres, slik at oksygen og næringsstoffer kan leveres mer effektivt til kroppens celler og vev. Å bevege seg er det beste man kan gjøre for å forebygge hjerte- og karsykdommer. Fysisk aktivitet forebygger også overvekt, sykdom og skadeproblematikk, samtidig som det gir energi, overskudd, bedre søvn, reduserte stressnivå og ikke minst; det er gøy! Det er rett og slett vanskelig å finne gode grunner for å ikke holde seg fysisk aktiv gjennom trening.

Hvordan?

Man kan oppnå flere av de ovenstående helsefordelene gjennom regelmessig fysisk aktivitet. Den aktiviteten som utøves behøver ikke nødvendigvis å være fysisk styrketrening, men kan blant annet oppnås gjennom aktiviteter som lange turer, svømming, klatring, fjellturer, idrett, sykling, eller andre aktiviteter som involverer utholdenheten eller muskulaturen vår. Det skal samtidig sies at styrketrening gir noen ekstra fordeler som man ikke kan oppnå gjennom annen aktivitet; et styrket skjelett, sterkere muskler og ledd, forebygging av arbeids- og belastningsskader og beinskjørhet. Man bør derfor gjøre en innsats for å inkludere minst én styrketreningsøkt i ukeplanen sin.

Veiledning

Trening for helsefordelenes skyld er på mange måter den minst kompliserte treningen man gjøre, da det er svært lite som skal til for å sørge for at muskelstyrken vedlikeholdes. Mange kan både finne ut av- og forstå seg på de fleste apparatene på et treningssenter på egenhånd. Det finnes dog en risiko for at man kan pådra seg skader eller vondter, ved at treningen utføres på feil måte; enten ved feil teknikk eller ved for tung belastning. Av den grunn vil det alltid være hensiktsmessig å få tilstrekkelig opplæring i de ulike apparatene som finnes på senteret, og få forklart hva man bør- og ikke bør gjøre for å oppnå ønsket treningseffekt, samt unngå skader. I tillegg vil det virke motiverende og mer gøy med oppfølging fra en trener, som sørger for tilstrekkelig variasjon i treningen din. Alle bør som et minimum få oppsatt et individuelt tilpasset treningsprogram, samt opplæring i dette. Da er sjansene for å opprettholde treningen over tid større.

Bendik Gausetvik

Bendik Gausetvik

Senterleder og treningsveileder
71 20 33 00bendik.gausetvik@bris-trening.no

Les mer om meg
Kristin Solli

Kristin Solli

Personlig trener og kostholdsveileder
71 20 33 00kristin.solli@bris-trening.no

Les mer om meg